آنچه در این محتوا می خوانید :

سازه فلزی خرپایی (Truss structure) از انواع سازه فلزی است که در ساختمان سازی استفاده میشود و تشکیل‌ شده از تیرها و سایر المان‌ هاست به‌ نحوی‌ که یک ساختار مشبک را تشکیل دهند که معمولاً شامل 5 واحد مثلثی شکل یا بیشتر هستند. این واحدها دارای اجزاء مستقیم و صاف بوده که انتهای آن‌ها در مفصل‌ها (Node) به یکدیگر متصل شده‌اند.

در این سازه فلزی نیروهای خارجی و واکنش‌ها به این نیروها، فقط در ناحیه مفصل‌ها اعمال می‌شوند و منجر به ایجاد نیرو در اجزای کششی یا فشاری می‌شوند. در کل اجزابه‌گونه‌ایی کنار هم قرار گرفته‌اند که ترکیب کلی در عمل مانند یک شکل واحد عمل کند.

مزایای سازه خرپایی

خرپاها از مفیدترین و معمول ترین فرم ساختمانی هستند که در انواع ساختمان ها و ماشین ها به کار می روند.

ساختمان های خرپایی در مقابل نیروهای وارد آمده مقاومت بسیاری دارند و از لحاظ اقتصادی نیز ساختن آن ها مقرون به صرفه است.

نصب سریع این سازه از مهم‌ترین مزایای آن است زیرا این سازه به صورت پیش ساخته در کارخانه ساخته شده و در کارگاه نصب می‌شود. مزیت دیگر این سازه امکان افزایش طول دهانه سازه هاست زیرا توزیع نیرو در آن به صورت مثلثی بوده و کاهش تمرکز نیروها را باعث می‌شود. فضاهای مثلثی در بین اعضای خرپا به خودی خود مسیرهای دسترسی را برای نصب تاسیسات برقی و مکانیکی ایجاد می‌کنند.

معایب سازه خرپایی

یکی از معایب مهم سازه خرپایی این است که به فضای زیادی احتیاج دارد زیرا برای تحمل و توزیع بارهای سنگین، اجزای مثلثی به هم پیوسته باید بزرگ باشند.

بعلاوه هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها هم از معایب مهم به شمار می‌رود. همچنین سنگین بودن آنها نیز غیر قابل اجتناب است.

امتیاز برای مقاله

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *