اجزای سوله

سوله یک نوع ساختمان بزرگ و باز است که برای استفاده در فعالیت‌ های صنعتی، تجاری و لجستیکی طراحی و ساخته می‌ شود.از این رو با توجه به تنوع در کاربری سوله ، تعیین و شناخت اجزای سوله بسیار حائز اهمیت است . سوله‌ها معمولاً دارای سقف بلند، بدون ستون‌ های درونی و فضای باز هستند که برای نگهداری، تولید، ذخیره‌ سازی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در طراحی اجزای سوله‌ ها، از مواد مقاوم و سبک مانند فولاد استفاده می‌شود که به سازه‌ ها استحکام و پایداری لازم را می‌ بخشد. همچنین، سوله‌ ها معمولاً دارای سیستم‌ های تهویه، روشنایی، آتش‌نشانی و امنیت مناسب هستند تا بهره‌ وری بالا و ایمنی کارکنان را تضمین کنند.در ادامه بیشتر با اجزای تشکیل دهنده سوله و کاربرد آن ها آشنا خواهید شد .

اجزای سوله (اجزای تشکیل دهنده)

اجزای سوله یکی از موارد مهمی است که در صورت آماده سازی کامل و استفاده صحیح از آنها، مراحل ساخت سوله با موفقیت  سهولت بیشتری انجام می شود.هر یک از این مولفه ها نقش خود را در شکل گیری این ساختار کاربردی و مفید ایفا می کنند و بدون آنها نمی توان انتظار تولید موفق در این زمینه را داشت.

بیشتر بخوانید : برای کسب اطلاعات از ساخت سوله در کرمان کلیک کنید.

اجزای سوله

در فرآیند تولید انواع سوله از اجزای سوله استفاده می شود و زمینه مونتاژ آنها برای ساخت سوله به گونه ای فراهم می شود که نتیجه کار بازده اقتصادی و زمانی بالایی داشته باشد و ایمن و کاربردی را فراهم کند. بنابراین اگر این اجزای تشکیل دهنده سوله در کنار هم به درستی قرار گیرند ، سوله ای با دوام و با کیفیتی تولید می شود.اجزای سوله عبارتند از :

1.قاب های اصلی سوله (Frame)

قاب های اصلی سوله‌ها معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شوند که شامل ستون ها ، دال ها و بازوبند ها می شود . ستون‌ ها عناصر عمده‌ ای هستند که بارها و وزن سوله را تحمل می‌ کنند و آنها را به پایه‌ ها و سازه‌ های پشتیبانی منتقل می‌ کنند.طراحی و اندازه‌ گیری ستون‌ ها بستگی به بار های سوله، ارتفاع سقف و سایر عوامل دارد.

دال‌ ها نیز برای ایجاد سقف و پوشش بالای سوله استفاده می‌ شوند. آن ها بار های سقف و تحمیلات را تحمل کرده و آن ها را به ستون‌ها منتقل می‌ کنند. اندازه و ضخامت دال‌ها بستگی به بارهای سقف و فاصله بین ستون‌ها دارد. بازوبند ها که یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سوله است به عنوان اجزای افقی سوله استفاده می‌شوند .

این نوع از اجزای سوله برای انتقال بارها و بار های بالای سوله به دال‌ها استفاده می‌ شوند و در نهایت تیر ها برای انتقال بار ها و بار های بین دال‌ ها به کمک بازوبند  ها استفاده می‌ شوند. این قاب‌ های اصلی با همکاری و ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر، ساختار محکم و پایداری را برای سوله فراهم می‌کنند.

قاب های اصلی سوله یکی از اجزای تشکیل دهنده سوله

2.استرات (Strut)

استرات (Strut) یکی از  اجزای ساخت سوله‌ ها است که برای تقویت و استحکام بخشیدن به سازه استفاده می‌ شود. استرات‌ ها عموماً به صورت عمودی بر روی دال‌  ها و ستون‌ها قرار می‌ گیرند و در نقاطی که نیاز به پشتیبانی و استحکام بیشتر در سازه وجود دارد، استفاده می‌ شوند.

پیشنهاد : برای ساخت سوله در جیرفت کلیک کنید.

این اجزای سوله معمولاً از قطعات فولادی با شکل مستطیلی، مربعی یا استوانه‌ ای ساخته می‌ شوند و می‌ توانند به صورت تک قطعه یا ترکیبی از قطعات باشند. طول استرات‌ ها بستگی به نیاز های سازه و فاصله بین دال‌ ها و ستون‌ ها دارد. استرات‌ ها عموماً در سوله‌ های بزرگ و پیچیده استفاده می‌ شوند تا بار های عمودی و افقی را به طور متناسب تقسیم کنند.

لاپه یا پرلین (Purlin)

لاپه یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سوله است که عضو تیری است که برای پوشش سقف های سبک صنعتی (سقف های شیبدار یا سوله ها) یا دیوارها به کار می‌رود علاوه بر این از پرلین برای پوشش دیوار ها و اتصال ستون هایی که فاصله زیادی از هم دارند نیز استفاده می‌شود.

مهاربندهای اصلی قائم (Main brace)

درست مانند سیستم‌ های ساختمانی معمول، برای تامین سیستم باربری جانبی که در جهت طولی سوله قرار دارد، از مهاربند های همگرا استفاده می‌ شود. دوبل نبشی، لوله و میلگرد برای مهاربند جانبی که یکی از اجزای سوله است ، مورد استفاده هستند.

مهار بند یکی از اجزای تشکیل دهنده سوله

مهاربند سقفی (Ceiling brace)

مهاربند یا بادبند سقف سوله، یک عضو مستحکم‌کننده است که از سقف آن در برابر نیروهایی مانند باد یا زلزله محافظت می‌کند. سقف سوله معمولاً به‌صورت شیب‌دار (تک شیب یا دو شیب) ساخته شده و بسته به سلیقه کارفرما و موارد استفاده، در برخی موارد تخت یا قوسی شکل خواهد بود. برای پوشش سقف سوله به‌طور معمول از ورق‌های گالوانیزه، ساندویچ پنل و پلی کربنات استفاده می‌شود.

میل مهارهای سقفی یا سگراد (Sag rod)

سگراد در سوله یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سوله است که وظیفه‌ آن مهار لایه‌ های سوله می‌ باشد. سگراد سوله همان میله مهار است. اجزای سوله یکی از مهم‌ترین قسمت‌ های ساخت سوله هستند که شناخت این اجزا برای سازندگان بسیار مهم می‌ باشد. به یاد داشته باشید که هر کدام از اجزای سوله با مشخصات خاص خود وظیفه منحصر به فردی را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید : برای آشنایی با سوله سنگین کلیک کنید

وال پست (wallpost)

وال پست (Wall Post) در سوله‌ ها عبارت است از ستون‌ هایی که در کناره‌ های برجسته و دیواره‌ ها قرار می‌ گیرند و بار ها و فشار های عمودی را به سطح زمین منتقل می‌ کنند. وال پست‌ ها به عنوان عناصر اصلی سازه سوله استفاده می‌ شوند و به پشتیبانی از دیواره‌ ها و حفظ استحکام سازه کمک می‌ کنند.

وال پست از مهم ترین اجزای سوله

این نوع از اجزای ساخت سوله معمولاً از قطعات فولادی با شکل مربعی یا مستطیلی ساخته می‌ شوند و به صورت عمودی در سطح زمین نصب می‌شوند. طول و ابعاد این اجزای تشکیل دهنده سوله بستگی به نیاز های سازه و ارتفاع دیواره‌ ها دارد.وال پست‌ ها در سوله‌ ها نقش مهمی در تحمل بار های عمودی دارند و به عنوان ستون‌ های حاشیه‌ ای استفاده می‌شوند.

سینه بند (Flange stay)

سینه‌بند ( Flange brace ) برای جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی در نواحی که لنگر منفی است کاربرد دارد. نبشی مقطع انتخابی برای سینه بند در اغلب موارد است و برای نیرویی معادل ۲٪ بال فشاری طراحی می‌گردد.

جرثقیل (Crane)

جرثقیل‌ ها در سوله‌سازی به عنوان ابزاری مهم استفاده می‌ شوند که برای حمل و جابجایی بار ها و مواد ساختمانی سنگین استفاده می‌شوند. جرثقیل‌ ها که یکی از کاربردی ترین اجزای سوله به شمار می روند ، برای انجام عملیات باربری و جابجایی مواد در محیط سوله بسیار مناسب هستند و به صورت ثابت یا سیار استفاده می‌ شوند.

در سوله سازی، جرثقیل‌ها به صورت ثابت می‌ توانند بر روی سقف سوله نصب شده و به عنوان سیستم باربری استفاده شوند. این نوع جرثقیل‌ ها به وسیله سیستمی از ریل‌ ها و بالابر ها بر روی سقف سوله حرکت می‌ کنند و بار ها را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌ کنند. آنها می‌ توانند برای جابجایی بار های سنگین مانند مواد ساختمانی، ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده شوند.

جرثقیل در سوله سازی

پی (Foundation)

از دلایل اهمیت اجرای فونداسیون سوله می توان به پیشگیری از نشست سوله اشاره کرد. همچنین اگر فونداسیون سازه فلزی به درستی اجرا شود از فرو ریختن سازه جلوگیری شده و فشارهای وارده به درستی از طریق فونداسیون به زمین انتقال می یابد.

نتیجه گیری

در این مقاله از کیا سوله به اجزای تشکیل دهنده سوله پرداختیم و ذکر کردیم که چه مراحل و اجزایی در ساخت سوله استفاده و به کارگیری می شود. درصورتی که نیاز به مشاوره رایگان درباره ساخت سوله و انواع سازه ها دارید می توانید با شماره ۰۹۱۳۲۹۰۲۰۵۸ تماس گرفته و به صورت رایگان مشورت بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *